Etapele schimbarii

marți, martie 24, 2009 ·




Hai sa facem un exerciţiu. Închide ochii şi timp de 3 minute gândeşte-te la o atitudine, la un obicei la care te-ai gandit mai de mult ca e cazul să-l schimbi.
Poate fi vorba sa nu mai fii atat de dependenta de el. Sau chiar sa nu te mai enervezi asa de tare atunci cand nu-ti raspunde la telefon.

Deci orice-ar fi, inchide ochii si fii atent la schimbarea dorita. Constientizeaza ce simti in legatura cu aceasta schimbare: Cat de mult te preocupa lucrul asta? Cat de motivata esti sa o faci? Ce eforturi ai facut pana acum ? Ce costuri si ce beneficii implica aceasta schimbare?

Asa cum probabil ai intuit, autoobservatia este cheia dezvoltarii inteligentei emotionale. Ai auzit de multe ori zicandu-se in jurul tau “ Trebuie sa fac ceva... asa chiar ca nu se mai poate...neaparat trebuie sa fac ceva ca sa ma schimb”. Si in nenumarate cazuri a fost nevoie de o gramada de timp pentru ca schimbarea sa se produca.

In cartea sa Working with Emotional Intelligence, Daniel Goleman descrie cele 4 faze ale schimbarii asa cum le-a descoperit James Prochaska, psiholog cercetator la Universitatea din Long Island.


Dupa Goleman, schimbarea are patru faze:

1. Orbirea
– “ Problema nu este ca ei nu vad solutia, ci ca ei nu vad ca este vreo problema” G.K Chesterton
- in aceasta faza, problema practic nu exista, oamenii se opun posibilitatii unei schimbari.

Chiar daca cei din jur ne spun ca este ceva in neregula cu noi sau in atitudinea noastra, noi nu suntem de acord cu ei si nu suntem inca pregatiti pentru schimbare. Refuzam ideea ca avem nevoie sa facem o schimbare in viata noastra si rezistam tenace oricaror tentative care ni se ofera pentru a realiza schimbarea.

2. Contemplarea
– oamenii aflati la acest nivel au acceptat necesitatea schimbarii, au ajuns la concluzia ca trebuie sa se perfectioneze, sa se corecteze, sa se indrepte si au inceput sa se gandeasca cum ar putea sa o faca.
- sunt deschisi sa vorbeasca despre asta dar nu sunt gata sa se inhame cu tot sufletul la un proces de schimbare; au o atitudine ambivalenta.
- se substituie deocamdata actiunea prin gandire si verbalizare.

In aceasta etapa avem o atitudine de victima. Manifestam o neputinta de actiona sau consideram ca problema ne depaseste, ca nu depinde de noi, ca altcineva poate sa faca ceva, ca daca X ar face ceva atunci si noi am putea sa... Unii asteapta un moment magic: Anul Nou, ziua de nastere. Auzim deseori expresia “maine’ sau “anul viitor”. Schimbarea esueaza deoarece nu suntem gata sa ne angajam total pentru realizarea ei. De fapt nu avem incredere ca NOI putem face ca schimbarea dorita sa aiba loc.

3. Pregatirea
– oamenii incep sa se focalizeze pe solutii – cum sa devina mai buni, sa se perfectioneze
- ies din starea de victima, intrevad deja solutiile.
- este vremea formularii planului de actiune cu obiective specifice si detailate
- in aceasta etapa remarcam cresterea increderii in sine

La acest stadiu suntem copti pentru schimbare. Ajungem de obicei in acest stadiu dupa o discutie de la suflet la suflet cu o persoana importanta, dupa un dezastru la serviciu sau dupa o criza in viata personala. Suntem pe muchie, dornici sa dezvoltam un plan de actiune. Suntem constienti de problema si vedem si modurile in care se poate rezolva, palpand apoape rezolvarea ei.

4. Actiunea
– apar schimbari vizibile.
- are loc transformarea vechilor obiceiuri

In aceasta faza ne punem planul in aplicare, urmam pasii stabiliti. Ne schimbam felul cum actionam: se modifica paternurile emotionale, felul in care ne vedem pe noi insine. Oamenii cred ca acest stadiu este ceea ce inseamna de fapt schimbarea, dar asa cum vedem este de fapt ultima faza a ei, construita pe baza celorlaltor etape.

Iti propun acum sa fii sincera cu tine si sa constientizezi faza la care te afli. In ce stadiu esti? Stadiul la care te-ai recunoscut iti arata cat de aproape sau de departe esti ca schimbarea visata sa se produca.
Secretul unei schimbari rapide? Ca schimbarea sa se produca repede este important sa iesi din starea de victima. Ai incredere in forta si in capacitatea ta de a schimba lucrurile ! Cum sa accelerezi acest proces? Sugestii si tehnici in articolul viitor.


L.G.M

1 comentarii:

diduta spunea...
miercuri, aprilie 01, 2009  

E intr-adevar un articol interesant,m-am regasit si eu aici, eu ies un pic din starea de victima, incerc, datorita unei discutii cu o persoana, dar asta e foarte greu, sa iesi din starea de victima, toti iti par vinovati de toate, desi constientizezi ca vreai si trebuie sa faci o schimbare.

Sfatul psihologului

Sunt psiholog/ psihoterapeut Gabriela Marin. Ai o problema relationala? Vrei sa gasesti o solutie framantarilor tale? Simti ca trebuie sa vorbesti cu cineva?
Programari la tel 0743 351 579

Workshop - Ce-ti doresti in 2010

Empower Live -Eneagrama la British

Despre Relatii Fericite

Un loc de discutii si solutii. Ce imi doresc? Sa descalcim impreuna lumea atat de complexa a relatiilor. Sa aducem speranta si bucurie in sufletul celor care ne citesc. Pentru ca fericirea se invata. Cum? Pas cu pas...articol cu articol...

Despre mine

Ma numesc Gabriela Marin. Sunt psihoterapeut cu formare in terapia cognitiv comportamentala, hipnoza ericksoniana si terapii scurte, trainer de Eneagrama, life-coach. Am inteles ca dezvoltarea personala este indispensabila celor care vor sa-si atinga potentialul maxim si sa fie fericiti. Deci...suntem siliti sa evoluam!

Workshop

Workshopul de Relatii fericite. Primul Curs practic pentru femeile care-si doresc sa traiasca fericite pana la adanci batraneti.